Credo!
"Epiphoitesis, pomislio sam. Grčka reč. Našao sam je
kod Dionizija Areopagita, u njegovoj knjizi o božanskim imenima i znači: dečji
odnos prema Bogu koji se odmara u srcu čoveka i dobrostivo se smeši čoveku. Kad
bi postojao neko, čovek Majstor, koji bi me mogao naučiti da ugledam lice božje
dobrote koje stanuje u srcu, prepešačio bih do kraja sveta samo da ga nađem. On
bi me naučio da putujem, kupam se, igram se, jedem smokve, palim cigaretu, i da
sve to nije neminovno raskalašno rasipanje vremena. Može biti besciljna, mada
prijatna igra, ali neodgovorna i tašta, ali može i detinjstvo božje.
Sada nije reč o tome da postoje patnja, bolest, nasukavanje,
greh, smrt. Jer postoje. Nije reč o mučnom ispaštanju koje godinama gori u
patnjama i nema ni jednog jedinog svetlog trenutka. Epifotes nije čovek koji
slomljen stenje i cvokoće od užasa, jer tu sudbinu mora da sledi do kraja.
Izuzetan je to trenutak kada sam tako ludo srećan da zadrhtim od blistavila
veličine bezgranične božje dobrote, i shvatim, ako mi se On ovako neposredno
objavljuje, ne mogu ništa drugo nego da, potresen radošću, bez reči zavapim:
hvala.
Teški, tamni, patnički, asketski, samopregorni put religije
zna svaki čovek. Ali biva, na trenutak, da i sunce zablista. Religion is not
our burden, but our privilege - religija nije teret, nego povlastica. I ta je
povlastica u ovim trenucima, u najvećim religioznim vremenima: biti dete Boga.
Nekoliko mistika govore o tome, a postoji neko ko je živeo u
ovom epifotesu, jedno od najmilije dece Boga: Sveti Franja. On je razumeo da
jesti, spavati, kupati se, diviti se cveću, smešiti se lepoj devojci, šetati
se, igrati se, sve to može biti molitva, i zaista je molitva ako je čovek
istinsko dete Boga i iz njegovog izmirenog srca božja dobrota gleda čoveka.
Čitaoče moj, ti koji ovo čitaš i misliš da ga grdim, veruj
mi, u mom životu bio je jedan jedini suštinski, ozbiljan, presudan događaj koji
je potresao celu moju sudbinu, kada sam rekao: Gospode, ne mogu da budem
hrišćanin, jer ne mogu da mrzim svet. Na to sam dobio sledeći odgovor: Ne treba
svet mrzeti, nego voleti Boga, a ko Boga voli, taj ništa ne može da mrzi. (...)
Zaboravio si, dragi moj, da religija nije moral. Moral može
da govori o dobrom, lošem, grehu, vrlini, laži, istini. Religija ne može govoriti
o drugom, samo o Njemu. I ako se on, izuzetno, sada, u ovom času, objavio u mom
srcu, oslobodio me je morala, jer me je prihvatio kao svoje dete, i sada ja,
kao dete, sve smem. Jer sada postoji samo jedna važna stvar, ja volim njega, i
on voli mene. I osvešta ljubav što sam drzak, podrugljiv, ironičan, malko
proždrljiv, lakom, dobro raspoložen, voleo bih da pomilujem svaku kovrdžavu
kosu, vitku žensku nogu, ja koji sam brbljiv, naklapalo, vragolast. Darovi su
to. Većina ljudi patnju još ume da prihvata ozbiljno, ali radost već ne.
Sada, u ovim svetim trenucima detinjstva božjeg znam da je
čistom srcu svaki moral nerazumljiv.
Bog se raduje s tobom, jer je on u dostojanstvu mora i u
blistavilu neba, u mirisnoj cigareti i u medenoj smokvi. Ali to znaju samo
njegova deca koja bivaju tronuta kada stupe u more i po njihovoj ugrejanoj koži
zapeni se hladovita voda. O, moliti se smejući, i u blistavo leto kliknuti:
Kako je dobro biti Tvoje dete, dragi dobri Oče, kako bih voleo da ti se obesim
oko vrata, kako bih voleo ako bi me prigrlio i rekao: Kad ti se srce prepuni i
dosegne trenutke čistote, smej se i raduj, a potom idi i svetu govori o ovoj
radosti." Bela Hamvas
Нема коментара:
Постави коментар